De Bilt worstelt met verkeersinfarct: een metro, tram of gewoon heel veel irritante drempels?

De paardentram die zo’n 100 jaar geleden door de Dorpsstraat in De Bilt reed komt niet meer terug. Maar een nieuwe, moderne tramlijn van Utrecht via De Bilt naar Zeist is voor sommige politieke partijen toch een serieuze optie. Al jaren loopt het verkeer rond het dorp vast tijdens de spitsuren en wellicht kan een tram dat oplossen. Om het sluipverkeer tussen Utrecht en Zeist te bestrijden wordt er binnenkort in de kern eenrichtingsverkeer ingevoerd. Volgens Anne Marie ’t Hart van GroenLinks zou de gemeente De Bilt in de eerste plaats een woonplaats en geen parkeerplaats voor Utrecht of sluiproute tussen de snelwegen moeten zijn. “Er gaat veel te veel autoverkeer door onze dorpen van mensen die hier niet wonen en niet werken.” Zou de tram een oplossing kunnen zijn?

In de Dorpsstraat in De Bilt is het deze ochtend rustig. Mensen doen een wandelingetje of drinken koffie bij één van de cafés in de straat waar vroeger de paardentram reed. Een studente die net een coffee-to-go heeft gehaald en in Utrecht studeert, maar noodgedwongen in De Bilt is komen wonen, zou een tram een heel goed idee vinden. "Ik gebruik heel vaak het openbaar vervoer. Een tram hier zou dus fijn zijn. Helemaal als die rechtstreeks naar de Uithof gaat." Een mevrouw die met haar kleinkind in de kinderwagen een rondje loopt: "Ik ben benieuwd of dat eenrichtingsverkeer gaat werken." Haar man vult aan: "Het is druk hier en het stinkt vaak naar uitlaatgassen. Niet fijn als je zoals wij met je kleinkind aan het wandelen bent." Een andere meneer zegt dat hij vanwege de drukte veel plekken in De Bilt juist mijdt. “Ik loop bij voorkeur niet langs de Soestdijkseweg. Daar is het hartstikke druk.” Maar is een tram dan een oplossing? “Misschien wel, maar er mogen geen bomen voor gekapt worden.” Een mevrouw die op de hoek van de drukke Soestdijkseweg woont zegt dat het helemaal niet nodig is. “Ik heb zelf geen last van de drukte, want ik neem gewoon bus 77 naar Utrecht CS. Dat gaat perfect.”

Zoals de meningen op straat verdeeld zijn, is dat ook zo in de politiek. D66 denkt dat een tramlijn wel een heel mooie kans is voor De Bilt. “Wij willen mensen verleiden de auto vaker te laten staan en een goed openbaar vervoer kan daarbij helpen. Als de tram dan ook stopt op de hoek Soestdijkseweg en de N327 dan kunnen mensen uit de kern makkelijker naar Utrecht en Zeist. ”Ook GroenLinks steunt die optie, maar “is fel tegen de in 2020 door de provincie gesuggereerde optie van een tramlijn dwars door Landgoed Oostbroek. Net als de verbreding van de A27 bij Amelisweerd zou dit onevenredig veel schade doen aan kostbare natuur.” Connie Brouwer van de ChristenUnie is eveneens te porren voor een tramlijn, maar niet langs de A28. “En een tramlijn langs de Soestdijkseweg is niet aan de orde. Daar moeten we het oplossen met bussen. Of een metro, maar dat gaat dan om een hele grote investering.”

Eén van de oude trams uit De Bilt staat nu in het Spoorwegmuseum in Utrecht

Maar de meeste andere partijen zien het anders. Erik den Hertog van Beter De Bilt en Bilts Belang vindt een tramlijn een slecht idee, omdat er bij de huidige tramlijn in Utrecht volgens hem nu al capaciteitsproblemen zijn. “Het hele centrum van Nederland heeft ruimtegebrek, dus we moeten de grond in. Wij zien meer in een metro van Utrecht naar de Uithof met een goede aansluiting op station Bilthoven.”Peter Schlamilch van Forza De Bilt vindt een tram ook een slecht plan. “Het is sowieso al veel te druk in ons dorp. En dan moeten er ook nog veel woningen bijkomen. Laten we stoppen met die waanzinnige groei.” De SGP ziet niet in wat een tramlijn kan toevoegen of welke problemen ermee opgelost worden. “Ook is er geen plek in de openbare ruimte voor een tramlijn” denkt Arie Vonk Noordegraaf.

Als de tram dan niet de oplossing is voor de verkeersproblematiek wat dan wel? Erik den Hertog van Beter De Bilt en Bilts Belang pleit voor “veel en irritante drempels”. Forza De Bilt wil vooral minder bouwen en meer handhaven tegen verkeersovertredingen. D66 denkt aan meer en bredere snelfietspaden en slimme investeringen in openbaar vervoer. De partij wil gericht bouwen op plekken waar dit qua verkeer het beste kan. Ook GroenLinks wil de auto ontmoedigen en mensen stimuleren om te fietsen of te lopen. De partij heeft allerlei plannen om dat te bereiken, zoals 30 kilometerzones in de bebouwde kom, een doortraproute (fiets heeft voorrang) en snelfietsroutes. Ook wil de partij een goedkoop busabonnement voor minima. Na de verkiezingen zal de mobiliteit weer vaak op de agenda staan van de nieuwe gemeenteraad.


advertentie